1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

Total War Three Kingdoms - Diplomasi Ana Konu

Gönderilme zamanı: Çrş Oca 30, 2019 2:36 pm
gönderen Yabgu Nizam Pasha
DİPLOMASİ 1. BÖLÜM





Sıkı durun, gelmiş geçmiş en iyi diplomasi sistemine sahip Total War oyunu geliyor. Gerek eski gerek yeni seçenekler ile önümüzde bir hayli meşgul olacağımız bir diplomasi düzeni var. CA nihayet potansiyeli idrak etmiş. Three Kingdoms atmosferi de bu duruma kolaylık sağlayan bir içerik sunduğu için ayrıntılı diplomasi seçenekleri göreceğiz oyunda. Daha önce olmadığı kadar, özellikle vasal yönetimi açısından adeta bir "kulkla yöneticisi" konumuna erişeceğiz.

Güzel ama bir o kadar da tedirgin edici bir gelişme var. Yeni seçenekler ve dönem nedeniyle AI baştan yazılmış. Yani eski Total War yapay zekasını unutuyoruz.

DİPLOMATİK TAVIR VE ANLAŞMA DEĞERLENDİRMESİ

Yeni bir tasarım detayı ile başlayalım. CA önceki diplomasi hareketlerini devletlerin "askeri güc"üne odaklı tasarlamışken TTK'da sistem sizin hamleleriniz ve agresif olup olmayışınıza odaklı hareket edecek diyor. Yani bir tehdit misiniz değil misiniz, bunu tartacak. Güçlü olabilirsiniz ama askeri açıdan X devleti için tehdit olmadığınızı düşünen yapay zeka sizle her daim iyi ilişkiler içerisinde olabilir.

Çin'i birleştirme iddiası ile yola çıktığınız oyunda kurduğunuz beyliğin seviyesine göre yeni diplomasi seçeneklerini aktif edebiliyoruz. Asil bir bey ile başlayıp Çin İmparatoru olma süreci içerisinde birçok diplomasi seçeneği göreceğiz.

Yapayzeka diplomaside birçok detayı tahlil ederek size cevap verecek. Elbette askeri güç bir etken ama artık mali hususlar da yapayzeka için etkili. İlerleyen süreçte kimi seçeneklerin kabulü zorlaşırken kimilerininki de kolaylaşacak. Ortak tehdit ve kaygı taşıyan tarafların şüphesiz diplomaside uzlaşması daha kolay olacak. Bir başka etken de mesafe, haritanın bir ucundan öbür ucuna anlaşmalar daha çok olumsuz cevaplar demek. İki topluluk arasındaki anlaşmalar, sadece o iki topluluk arasında olmuyor. Çevre topluluklar da bu anlaşmalara göre kendileri ile iletişim kurduğunuzda ve seçenek sunduğunuza daha önceki tutumlarınızı da değerlendiriyor.

Hain durumuna düşmekten kaçınmanız lazım. Saygı oyunda önemli bir yer tutacak. Alaşma çiğneme iptal etme kabul edilebilir değil. Savaş açma ihtimali tavan yapıyor böyle anlarda.

MÜZAKERE SAFHALARI

Diplomasi şimdi daha çok aşama içeriyor. Ticareti yapılabilir eşyalar, kaymaklar ve paktlar... Böylece sadece para tabanlı anlaşmalarda takılıp kalmıyorsunuz. Artık karşı tarafın ne yapacağını görebildiğimiz bir detay var. Puan tabanlı olarak +1 orana erişene kadar karşı tarafa çeşitli seçenekler sunmalıyız. X Y Z istiyoruz ama oran +1 değil fazladan bir geçiş hakkı ya da para önerdiğimizde oranın +1 olduğunu gördüğünüz an karşı tarafın bu öneriyi kabul edeceğini anlıyorsunuz.

Örneğin Liu Bei, Cao Cao'ya bir şey öneriyor. Arayüzde +8 oranı gözüküyor, bu anlaşmaya karşı tarafın hevesli olduğunu anlıyoruz. Hevesli olsun olmasın +1 = anlaşma kabul demek. Ana +8 gibi bir rakam gördüğünüzde Cao Cao'dan daha fazla şey talep edebileceğinizi de unutmayın. Karşı taraftan alacağınız herhangi bir şeyi kendiniz için ya da generallerinizle paylaşarak onların size bağlılığını artırmak için kullanabilirsiniz. Bu para, at dahi olabilir...

Diplomasi yaparken diğer cenkbeylerinin anlaşmanıza dair sergileyeceği tutumları göreceğiniz bir ekran da bulunuyor. Müzakere safhaları da tam olarak bu. Diplomasi artık yaptım, oldu ve bitti değil. Tekiler ve tepkiler her daim karşınıza çıkacak.

Bir başka örnek askeri geçiş talebi yaptınız diyelim. Ama karşı tarafın bu talebinize tutumu oran olarak -12, ancak 4200 para verdiğiniz takdirde bu geçiş iznini alabiliyorsunuz. Burada para yerine gıda malzemesi önerirseniz ödeyeceğiniz miktarı bir şekilde daha aza indirip zenginliğinizi azaltmamış oluyorsunuz.

YÖNETİM ALTINDAKİ DEVLETLER (VASALLAR)

Artık yönetici devlet ile vasal devlet arasında daha fazla etken faktör var. Ayrıca vasalın yönetici devletine faydaları da artmış durumda. Tabi bu da yöneten taraf için artan sorumluluk demek.

Seleukos ve Sasanileri hatırlayın önceki oyunlarda, eğer vasalı çok olan bir devlete savaş açarsanız karşınızda sadece o cenkbeyi değil vasallarını da göreceksiniz ve bunun ne kadar tehlikeli olduğunu daha önceden tecrübe ettiniz.

Vassal olmaktan çekinmemek yeri geldiğinde iyi olabilir. Küçükseniz, çevreniz sizi sıkıntıya sürükleyecek düşmanlarla doluysa daha büyük bir cenkbeyinin vasalı olmayı teklif edebilirsiniz. Bu bir kölelik değil. Ama şüphesiz bazı sınırlamalara tabi oluyorsunuz. Yönetici devlete ödeme yapma, başka bir topluluğa savaş ilan ediyorsanız yönetici devletten izin almanız gerekiyor. Eğer kabul ederlerse efendiniz savaşa dahi geliyor. Bu halinizle bile İmparatorluğa oynayabilirsiniz.

Yönetici devlet demek de vasallarını ezen olarak algılanmamalı. Karşılıklı bir simbiyot yaşam şeklini kabul ediyorsunuz bir bakıma. Eğer dengeleri iyi tutturamazsanız özgürlüklerini ilan edecekler. Bu da sizlerle savaşacakları anlamına geliyor. Bu durumu müzakere ederek de elde etmek isteyebilirler. Kendi çıkarınıza vasalınızı özgürlük verebilirsiniz bunu yaparken de taleplerde bulunabilirsiniz. Devamında müttefik olarak onlara eş değerde muamele ettiğinizde daha öncekiden çok daha güçlü bir pakt ile düşmanın karşısına dikilebilirsiniz.

Yeni bir seçenek, annex, ilhak seçeneği ile vasalınızı her şeyiyle kendi yönetiminize katabilirsiniz. Ancak bunun olumsuz yönü var, onur kırıcı ve diğer tüm topluluklar ilhak karşıtıdır hele hele annex etmeme sözü vermişken bunu yaparsanız diğer topluluklar ile aranızın ne kadar kötü olacağını oynayınca göreceksiniz. Eğer birden fazla vasalınız varsa ve birden fazla ilhak yaparsanız diğer yönetiminizin altındaki beyler aynı şeyin başlarına gelmemesi için harekete geçtiklerini göreceksiniz.

İyi bir lord olup, dengeleri gözeterek hareket ederseniz birden fazla devleti yöneten bir devlet olmak çok harika olabilir, tamamıyla size bağlı.

DİPLOMASİ SEÇENEKLERİ
-Barış ve Savaş

Burada vassal devletler ile alakalı yeni seçenekler mevcut, önceki serilerden bilinen seçenekler de varlığını koruyor. Ultimatom için bir yenilik diyebiliriz. Bu tehdit seçeneği kendinizle eş değer bir devlete yapılırsa olumsuz geri dönüş yapabilir. Bu yüzden ilerisini düşünerek kullanın. Hatırlatalım, her diplomasi adımınız karşınızdaki topluluğu değil çevrenizdeki her topluluk ile ilişkileriniz için bir etken.

-Ticaret ve Evlilik

Toplu ödeme gibi tur bazlı ödeme seçenekleri yeniden karşımızda. Artık tahıl veya benzeri ortak puanda toplanan "yiyecek" sadece hazineye kalmıyor bir ticaret malzemesi olarak da kullanılabiliyor. Kimi toplulukların yemek üretimi çok az ya da yok bile, işte böyle bir anda siz askeri değil ayni gelirinizle toprakları kendinize bağlayabiliyorsunuz.

Artık şehirler de diplomasiye tabi. Şehir teslim etme, talep etme... Geleneksel Total War oyunlarındaki bu seçenek yeniden karşımızda.

Bir diğer yenilik "önemli eşya" ya da "varlıklar" diplomaside size ait olan efsanevi ya da değerli at, silah gibi öğeleri de diplomasi de söz konusu yapabilirsiniz. Kimisi kullanılabilirken kimileri de süs konumundadır ama önem arz eder. Çeşitli şekillerde bu varlıklara erişebilirsiniz.

İlişkiler, ticaret, evlilik ile de halledilebilir. Evlenenlerin yaşayacağı yeri bile belirleyebilirsiniz. Bu seçenek size yeni yandaşlar kazandırmak için değerlendirilebilir. Sonraki yazıda ittifak, koalisyon ve diplomasi anlaşmaları daha da detaylı izah edilecek(miş).

1-2 ÖRNEK VAKA

Taraf değiştiren ve başkasının yönetimine giren X şahsiyet Y tarafından varis ilan edildiğinde, Y ölünce varlıkları X'e kalabiliyor. Bu Medieval'da var olan bir özellik, yıllardır görmüyorduk, geri geliyor.

Gıda sorunu yaşayan X karakteri, Z ile savaşta, Y de fırsat olarak X'e bolca gıda verebileceğini öneriyor ama bunun karşılığında hamilik de öneriyor. Z güçlü bir düşman, gıda yok ve Y de Z'ye düşman. O halde Y'nin gıda teklifini kabul etmek ve Z'nin şiddetinden Y'nin boyunduruğu altına girmek şu an için yegane durum. Sonuç olarak Y'nin talepleri kabul ediliyor. Normalde buradaki gıda sorunu yaşayan X askeri olarak güçlü aslında ama gıda problemi ciddi bir sorun olduğu için bu çaresiz durumda vasal olmayı kabul ediyor.

Not: Olabildiğince kısa ve anlaşılır yazmaya çalıştım, 1re1 çevirmedim. op* diplomasi ile alakalı bilgiler geldikçe burada toparlayalım.

DİPLOMASİ 2. BÖLÜM





Bu bölümde koalisyonlara odaklanılmış. Han Hanedanlığı'nın çöküşüyle oluşan Üç Krallık bir sürü topluluktan oluşuyordu. Dostluklar, düşmanlıklar, paktlar, koalisyonlar, askeri müttefikler...

Bu durum olabildiğince Total War Three Kingdoms'a yansıtılmaya çalışılmış. Koalisyon kurabiliyorsunuz, yaptığınız her adıma bu koalisyonlardakileri davet edebiliyorsunuz, tarafınıza topluluk çekebiliyorsunuz. Bunlar kolay olmuyor tabi eğer gerçek anlamda aynı ülküyü gütmüyorsanız diplomasinin diğer taktikleriyle karşıyı ikna etmeniz lazım. Toprak verebilirsiniz, para verebilirsiniz, özel eşya ya da ürün ticareti yapabilirsiniz. Ayrıca koalisyondakileri ilgilendirecek adımlarınızı onaylamayanlar olacaktır, böyle olduğu zaman üye de kaybedebiliyorsunuz, cepheniz zayıflıyor.

İttifaklarda oylamalarla, görüş alarak hareket etmek sonraki adımlarda taraflar arasındaki olumlu havayı sürdürür. Ancak tiranlık yaparsanız Han Henadnlığı'nı boyunduruk altına almış olan Dong Zhuo'dan farkınız kalmaz ve üste yazdığım gibi cepheniz zayıflar.

Diplomasi gerçekten gelişerek ilerliyor. Bir savaş grubuna girdiğinizde, taraf olduğunuzda o tarafın her üyesi ile tek tek anlaşmak yerine direkt dost oluyorsunuz. Yani aslında 1re1'de gerçekleşmeyecek durumlar taraf olduğunuzda bertaraf ediliyor. ayrıca koalisyon isimleri Kükreyen Kaplanlar, Uçan Belki Kaçar Ama Karadaysa Ezeriz gibi isimler ile atmosfere ayak uyduruyor.

İttifakların en güzel getirilerinden biri de uzun mesafeli savaşlarla uğraşan oyuncuların dost topraklarda ordularına bakabilme, olumsuz yönde etkilenmekten kurtulmak imkanı sağlaması olmuş.

Oyunun başlarında taraf olmak kolay zira herkes neredeyse aynı büyüklükte. Ancak zamanla bu işler zorlaşacak. Yani taraf olmayan bertaraf olur... Bu arada koalisyon üyeleri tam müttefik sayılmazlar. Yani siz biriyle savaşa girdiğinizde alayı sizi savunmak için harekete geçmeyecektir. Koalisyonlar vs. Koalisyonlar durumunda topluca hareket ediliyor. Ancak onları davet etme imkanınız var, gelirlerse ne ala. Zamanla eğer taraf üyeleri ile aranızı iyi tutarsanız bu ileriye dönük daha olası bir durum.

Koalisyon ile askeri müttefik ayrımını net anlayalım. Askeri müttefiklerden birine savaş ilan edildiği an diğerleri de gelecektir. Askeri müttefiklik koalisyondan çok daha bağlayıcı yani. Bu bağlar kurulurken soyluluk/asalet seviyenizin önemli olduğu vurgulanmış. Yani çıkarları aynı olan biri büyük biri küçük devletin müttefik olması abes olurdu zaten, büyük küçüğü yer bağ mağ kurmaya gerek kalmaz. Koalisyonlar denge, askeri müttefikler ise defans için ideal sistemler yani.

Oyunun başında bu soyluluk mevzularıyla alakalı koalisyon kurma dinamiğinin geçerli olmadığı iki taraf var. Yuan Shao ve Yuan Shu. İkisi de oyunun başında koalisyon ve askeri ittifak kurma ayrıcalığına sahipler.

Son olarak yapay zeka önceki oyunlardaki gibi değil, gerçekten diplomasi yaptığımızı anlayacağız gibi zira söylenene göre "The AI isn’t shy about signing coalitions and military alliances" anlaşma yapma konusunda çekingen değilmiş yapay zeka, şartlar dahilinde, uçuk talepler harici, öyle veya böyle anlaşma teklifinde uzlaşılabiliyor.

Bu kadar

Elim ayağıma dolaştı diplomasi metnini ben aldım, sağ olsun Oyun Fest'ten Ahmet de Yuan Shao cenkbeyi blogunu yazıyor. Videoyu da yarın gün içerisinde halletmeye çalışacağım. Türkçe açıklamalı, yeni videoda neler var, ne öğrendik izah edeceğim.